5 fiscale tips voor startende zelfstandigen

Maakte u onlangs de overstap naar een zelfstandig statuut, of bent u van plan binnenkort over te schakelen? Dan vraagt u zich misschien af hoe u de bijkomende kosten zo goed mogelijk drukt. Om onaangename verrassingen op uw belastingbrief te voorkomen, lijsten we een aantal fiscale tips voor startende zelfstandigen voor u op.

1 Extralegale voordelen

Om u ervan te vergewissen dat u zichzelf een mooi basisloon kan uitkeren, kunnen een aantal extralegale voordelen een interessante aanvulling vormen om uw loon fiscaal te optimaliseren. Bovendien betaalt u er amper of geen belastingen op. Een aantal schoolvoorbeelden van extralegale voordelen zijn:

  • kantoorbenodigdheden;
  • laptop, gsm en internet- en telefonie-abonnement;
  • bedrijfswagen;
  • maaltijdcheques;
  • hospitalisatieverzekering;
  • sociale bijdragen;
  • onkostenvergoeding

2 Voorafbetalingen

Voor de betaling van uw belastingen werkt u het best met voorafbetalingen. De voorafbetalingen zijn geen verplichting, maar zo vermijdt u dat u een belastingsvermeerdering moet betalen. Het bedrag van de voorafbetalingen wordt berekend op basis van de vermoedelijke winsten van het lopende jaar. Dit zijn de vier data waarop de betaling uiterlijk moet gebeuren:

  • 10 april
  • 10 juli
  • 10 oktober
  • 20 december

Op deze data betaalt u telkens ¼ van het verschuldigde bedrag. U mag zelf bepalen welke bedragen u vooraf wil betalen, maar hiervoor laat u zich best adviseren door uw boekhouder. Door vooraf een bedrag vast te leggen dat zo dicht mogelijk bij het uiteindelijke bedrag dat u verschuldigd bent aanleunt, doet u fiscaal voordeel.

3 Kleding

Voor bepaalde jobs hebt u bepaalde kledij of toebehoren nodig. Zaken als een advocatentoga of veiligheidsschoenen zal u in uw privéleven niet nodig hebben, daarom mag u ze volledig inbrengen. Items die u ook buiten de werkuren draagt of gebruikt, mogen niet ingebracht worden, tenzij ze voorzien zijn van uw bedrijfslogo.

4 Gedeeltelijk aftrekbare kosten

Bepaalde kosten kan u slechts gedeeltelijk inbrengen omdat ze niet noodzakelijk zijn om uw zelfstandige activiteit uit te voeren. Zo is een etentje met een klant maar voor 69% aftrekbaar, bij recepties en relatiegeschenken zakt dit percentage tot 50%.

5 Boekhouder

De administratie en regelgeving rond onkosten is voor de meesten een ingewikkelde zaak. Om alles correct te laten verlopen, laat u zich best adviseren door een boekhouder. Uiteraard zijn ook deze administratieve kosten aftrekbaar.

Laat u zich graag persoonlijk adviseren over uw administratie en boekhouding als startende zelfstandige? Borgn helpt u graag verder! Neem contact met ons op, dan bekijken we samen wat we voor u kunnen betekenen.