Hoe hou ik mijn administratie overzichtelijk als startende ondernemer?

Administratie en boekhouding zijn meestal niet de favoriete taakjes van de doorsnee starter. Niettemin is het bijhouden van de boekhouding en administratie erg belangrijk, want uiteindelijk moet er brood op de plank komen. Hoe kwalitatief je werk ook is, zonder een goed georganiseerde administratie kom je vroeg of laat in de problemen. Daarom geef ik je graag drie tips over hoe je als starter je administratie overzichtelijk en up-to-date houdt.

1.      Plan een vast administratiemoment in

Administratie wordt vaak als iets bijkomstig beschouwd, terwijl het één van de fundamenten van een onderneming is. Daarom stel ik altijd voor om op wekelijkse basis een vast moment in te lassen waarop je je administratie en boekhouding in orde brengt. Door je papierwerk als een vast item in je agenda in te plannen, maak je er effectief tijd voor vrij en komt het niet op de laatste plek op je to do-lijstje terecht.

Wil je nog overzichtelijker te werk gaan? Plan dan dagelijks op het einde van de werkdag een moment voor je administratief werk in. Efficiëntie ten top en nooit grote hopen papierwerk!

2.      Digitaliseer

Digitaal gaat altijd sneller. Stuur jij nog steeds papieren facturen uit? Overweeg dan om over te schakelen naar digitale administratie. Aan papieren administratie hangen immers heel wat risico’s vast. Denk maar aan brieven en facturen die verloren gaan in een overvol bureau of bij bpost. Er zijn tal van redenen waardoor jouw klant zijn factuur te laat – of in het slechtste geval zelfs niet – ontvangt en ze bijgevolg ook met vertraging betaalt. Met één klik op de muis verstuur je je digitale factuur: jouw factuur is sneller bij de bestemmeling en zelf win je er heel wat kostbare tijd mee. Een bijkomend voordeel is dat je geen ruimte moet voorzien voor een archief.

Vraag ook aan jouw contacten om hetzelfde te doen. Zo kan je ook alle inkomende facturen digitaal bijhouden in gratis clouddiensten zoals Dropbox of Google Drive, gebruiksvriendelijke systemen die je altijd en overal kunt raadplegen.

Ten slotte is een papierloze administratie bovendien veel milieuvriendelijker.

3.      Schakel externe hulp in

Merk je dat het je niet lukt om je administratie op een overzichtelijke manier bij te houden? Durf dan te delegeren en een deel van je administratie uit handen te geven. Zo kan jij focussen op je klanten en blijft jouw administratie intussen op wieltjes lopen.

Wil je advies bij het digitaliseren of overweeg je externe ondersteuning? Neem dan vrijblijvend contact op en dan bekijken we samen waar Borgn ondersteuning kan bieden.