Hoe maak je de keuze tussen een freelancer of vaste medewerker?

Op zoek naar support om piekmomenten op te vangen? Denk dan eerst goed na of een vaste  medewerker aanwerven jouw bedrijf wel (financieel) voordeel oplevert. Een extra vaste kracht brengt een hoge loonkost en heel wat verplichtingen met zich mee. Heb je er al eens aan gedacht om in zee te gaan met een freelancer?

Freelancer als voordelig alternatief voor een vaste medewerker

Een freelancer is een zelfstandige die op projectbasis wordt ingeschakeld. Hij/zij verbindt zich ertoe om bepaalde diensten te presteren voor de opdrachtgever maar staat niet onder diens gezag.

Concreet betekent dit dat een freelancer in principe zelf kan bepalen hoe, waar en wanneer hij de opdracht uitvoert, rekening houdend met de afspraken die in onderling overleg gemaakt zijn. De opdrachten kunnen kortstondig en eenmalig zijn maar er kan ook op lange termijn worden samengewerkt.

5 goede redenen om een beroep te doen op een freelancer:

  1. Flexibiliteit
    Je kan een freelancer voor een bepaalde periode of voor een bepaald project ‘inhuren’. Zo hoef je niemand te betalen als er geen werk is.
  2. Voordeliger
    Is je werknemer ziek? Vervelend, want het werk blijft liggen en het loon moet toch worden doorbetaald. Een freelancer moet zelf in zijn sociale bescherming voorzien. Kan hij een opdracht niet uitvoeren, dan betaal je er ook niet voor en kan je snel op zoek naar een vervanger.
  3. Kameleon
    Doordat freelancers vaak voor bedrijven in uiteenlopende sectoren werken, zijn ze van alle markten thuis. Ze kunnen zich makkelijk verdiepen in de materie van jouw zaak. Een goeie briefing volstaat.
  4. Frisse kijk
    Het voordeel van samenwerken met iemand die los staat van je bedrijf is dat die persoon een frisse kijk heeft op hetgeen waar jij dagelijks mee bezig bent. En dat kan verrassende perspectieven en ideeën opleveren.
  5. Inzet
    Een freelancer wordt betaald volgens zijn geleverde werk en gaat daardoor zeer bewust om met de kwaliteit ervan. Zijn werk is zijn visitekaartje. Hij hecht dan ook veel belang aan positieve mond-tot-mondreclame.

Ben je overtuigd? Of nog niet helemaal? Aarzel niet om contact op te nemen met mij. Dan bekijken we samen wat je nodig hebt en hoe ik je daarbij kan helpen.