Privé-administratie op orde voor een nieuwe start
Mijn klant legde onlangs de boeken van zijn BVBA neer. Hij had het de laatste maanden erg druk gehad en de administratie, zowel de privé-administratie als de neerlegging van zijn BVBA, was een taak die onderaan het to-dolijstje was verdwenen en vervolgens niet meer werd uitgevoerd. De klant zag na een tijdje het bos door de bomen niet meer en riep mijn hulp in om opnieuw structuur te brengen in zijn privé-administratie.
Administratie centraliseren
Onze eerste afspraak ging bij de klant thuis door. Dat is volgens mij de meest efficiënte manier om de volledige administratie – zowel die van de zaak als van het gezin – in kaart te brengen.
Tijdens onze eerste afspraak stelde ik de klant voor om een digitaal archief op te zetten via Google Drive. Dat leek mij hier de beste manier om een gestructureerde administratie te creëren en te onderhouden. Door administratie te centraliseren hou je een duidelijk overzicht. In Google Drive kan je ook alle documenten delen met je partner. Bij het uploaden van een nieuw document ontvangen jullie allebei een melding via e-mail. Je kan ook een syteem opzetten waarbij je kan aangeven wie welke factuur betaald heeft. Ideaal om een duidelijk overzicht te bewaren op de betaalde en openstaande facturen.
Vervolgens nam ik alle papieren mee naar huis. Een week later ging ik opnieuw langs, met een nieuwe structuur én een geordende boekhouding, zowel digitaal als op papier.
Waar kan je als gezin op bezuinigen?
Ik maakte ook een overzicht van de lopende zaken die bekeken moesten worden. Zijn er kosten – bijvoorbeeld overbodige abonnementen – waarop bespaard kan worden? Kan er gekozen worden voor een goedkopere energieleverancier? Is er sprake van dubbele verzekeringen? Zijn er toeslagen of subsidies die het inkomen eventueel kunnen aanvullen?
Ik bracht hen op de hoogte van alle opties zodat de klant gefundeerde keuzes kon maken om te besparen.
Belang van een goede basis
Voor deze klant legde ik een goede basis waarmee hij in de toekomst gemakkelijk aan de slag kan om alle papieren van de gezinsadministratie op orde te houden. Met een goede structuur verloopt het administratieve werk immers veel vlotter en is de kans kleiner dat er opnieuw wanorde ontstaat.
Heeft u ook hulp nodig bij het beheren van uw privé-administratie? Contacteer mij dan gerust.